Yoga för yoginis fötter

Vi tillbringar väldigt många timmar varje dag på våra fötter och de flesta av de timmarna är våra fötter instoppade i någon typ av strumpor och skor, bekväma eller obekväma. Yoga gör vi dock barfota men alla yogar inte varje dag och vi som gör det  kan också göra många repetitiva rörelser under passet dag ut och dag in, och därför begränsa rörligheten i våra fötter.
 
För mig är fothälsan väldigt viktig och speciellt rörligheten i mina fötter. Jag vill att mina fötter mår bra, är starka och att de har en bra cirkulation, därför gör jag följande fotgymnastik varje dag innan min morgonyoga :)
 
     
Jobba växelvis med stortårna upp resterande tårna ner, stortårna ner och resterande upp och gör 8-10 repetitioner varje sida.
 
      
Vinkla växelvis fötterna så att du står på utsidan eller insidan av dem. Repetera 8-10 ggr.
Jobba sen växelvis upp på tå och att bända ner, håll i bordskanten eller annat och lägg tyngden mer på dina armar än på dina tår.
 
 
I den här övningen flätar du in höger hands fingrar mellan varje vänster fots tår och drar handen rakt utåt för att sträcka mellan lederna i tårna, håll positionen ett par minuter och sen bänder du tårna inåt mot fotsulan lika länge. Gör sen samma med höger foten och använd vänster hand.
Avsluta med att göra några cirklar med fötterna åt vänster och åt höger samt att försöka plocka upp en liten handuk från golvet med dina tår ;)
 
Resultat: Happy feet!
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

yoginis.blogg.se

Yoginis blogg handlar mest om träning och utmaningar som jag utsätter mig för i utvecklingssyfte ;)

RSS 2.0