Have a Great Day!

Här är det full fart redan som det brukar och jag känner mig osäker, lite förvirrad men välmående... utom mina hamstrings som dock mår bättre men inte är bra än. Jag gjorde inga asanas igår utan gjorde allmän rörelseträning som inte belastade någåt av det som smärtar. Jag har läst ganska mycket och funderar mycket kring mitt liv, mina erfarenheter inom träning och hälsa, yoga, kampsport och allt däremellan...
 
Dessa böcker jag läser har alla en egen vinkling av Patanjalis Yoga Sutras för att passa sitt eget yogatänkande och det de själva står för... och det kanske ska vara så... alla ska kunna hitta något som passar det egna utövandet av yoga.... Samtidigt blir jag lite förvirrad av mitt eget tänkande kring Sutras... Det finns inga instruktioner om asanas i Yoga Sutras mer än "sthira sukham asanam"  som betyder följande:
Sthira =  "to be stable, steady or firm"
Sukham = "to be soft, comfortable, at ease"
Asanam = "to take one seat, posture"(översättningen på engelska från "The Yoga Sutras of Patanjali by Sri Swami Satchitananda, så att jag inte förvränger innehållet med min egen översättning)
 
Vi hade många roliga och intressanta diskussioner med Swamiji i Indien om vad Patanjali menade med sina råd i Yoga Sutras och vi kunde konstatera att allt handlade om att vara en god människa, att tjäna andra och att genom meditation hitta sin kärna....så Patanjalis Yoga Sutras om Raja Yoga går ut på att, genom dessa olika steg
yama (abstinence)
niyama (observance)
asana (posture)
pranayam (breath control)
prathyahara (sense withdrawal)
dharana (concentration)
dhyana (meditation)
samadhi (contemplation, absorbtion or super-conscious state)
hitta självet, den/det man verkligen är. Den energi som är vår grund, som inte förändras av livet vi lever här på jorden just nu, som förblir den samma liv efter liv.... mycket att tänka på om yogans kärna... och försöka att balansera den" riktiga" yogan till dagens yoga... Ja, vad hände under resans gång? När tappade vi yogans kärna och blev begaistrade av den fysiska asanaträningen? Och var står jag själv i den här frågan?
 
Mycket att fördjupa mig i, men jag ska förhoppningsvis hitta det som är min yoga kärna och var jag står i frågan... Just nu är jag bara förvirrad, osäker på om jag verkligen vill fortsätta med yoga alls eller om jag ska gå tillbaka till kampsport eller om jag ska hitta på något annat som får mig att känna mig levande och må bra i det jag gör....
 
Ungefär så här känns det just nu, ganska tomt.....
 
How ever, have a Great Day
♥♥♥



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

yoginis.blogg.se

Yoginis blogg handlar mest om träning och utmaningar som jag utsätter mig för i utvecklingssyfte ;)

RSS 2.0