Det där med protein och vegetarianism....

Jag vet att jag måste äta tillräckligt med protein för min träning precis som med andra näringsämnen. Jag är laktovegetarian, alltså äter jag mjölkprodukter i kombination med min vegetariska diet. Vegetarian betyder att man äter vegetabilier, inte animalier som fisk, caviar, kyckling, vitt kött, rött kött och skaldjur. Veganer äter inga animaliska produkter alls. Ovo-lakto-vegetarian betyder att man äter ägg. Sen finns det breatharianer också, men det tar jag upp en annan gång.... ;)
Förresten, ordet diet betyder inte att man bantar utan det är ett engelskt ord för näringsintag helt enkelt.
 
Nå ja, nog om vegetarianism. Alltså hur mycket ska jag, en laktovegetarian med min muskelmassa (liten) och  träningsmängd äta protein per dag för att öka muskelmassa och inte fett? En väldigt bra fråga!
Jag väger 59 kg idag vilket är + 1 kg på 12 dagar :) Stolt!
 
Om jag går efter elitidrottarna, ska de enligt SOK (Sveriges Olympiska Kommitté) äta 1,6-1,7g / kilo kroppsvikt. Det betyder för mig 1,6 x 59 = 94,4g protein/dag. Kan ju lugnt säga att jag inte kommer upp till den mängden protein per dag idag! Min Soyaprotein innehåller 68g protein/100g pulver, vilket innebär ca 10 skopar pulver/dag för att få i mig 68g protein genom drinken! Aldrig i livet!!! Fast det måste jag nog så....
 
Om jag tar hälften av mängden = 5 skopar åt gången = 34g och om jag tar det x 2 blir det ju 68g! Det kan jag leva med, så det ska jag göra fr. o. m. idag! Sen äter jag ost (26 % fett, 25 g protein/100g) varje dag ca 50g som ger mig 12,5g så 68 + 12,5 = 80,5g protein. Dessutom äter jag andra soyaprodukter, bönor, humus och annat gott varje dag och dricker mjölk också så jag är nu säker på att jag kommer upp till elitnivåns proteinrekommendationer. Fast just ja, jag är ju inte elit längre.... så då behöver jag inte lika mycket protein eller? Strunt samma, jag tränar rätt mycket ändå, elit eller inte så jag kör på SOKs rekommendation för att vara på den säkra sidan.
 
Det var allt för idag ;)
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

yoginis.blogg.se

Yoginis blogg handlar mest om träning och utmaningar som jag utsätter mig för i utvecklingssyfte ;)

RSS 2.0