Sista dagen på första utmaningen är snart över...

Om tre timmar ringer min klocka och då ska jag dricka en kopp KAFFE!!! Nej då skämt å sido, jag kan vänta till när jag vaknar... Nu känns det dock att jag kan väl fortsätta utan kaffe ändå och vem vet jag kanske går upp kl 05:00 ändå och gör mina morgonrutiner ;) och fortsätter som om inget hade hänt...
 
Att vara yogini innebär så mycket! Inte bara asanaträning så som yoga ofta uppfattas i västvärlden... Även om man kan praktisera yoga genom asanaträning, ska man komma ihåg att det är en liten del av yoga. Därför tänker jag ibland att den "yoga" som vi håller för det mesta på med här i västvärlden borde egentligen kallas för just asanaträning....
 

Jag vet inte alls hur många av oss yogisar i västvärlden egentligen lever enligt de gamla indiska traditioner med allt vad det innebär,  men jag skulle tippa på att ganska få...... Och just därför tycker jag att yoga är fel namn på den fysiska asanaträning som erbjuds överallt, dessutom till hutlösa priser. De viktigaste delarna fattas i den yoga vi håller på med och det tycker jag är synd för att då kan man inte använda sig av dessa fantastiska verktyg för att berika sitt liv och finna friden i själen. Jag vill inte kritisera någon utan bara tycker att vi inte får med hela yogan i våra snabba yogaklasser utan det blir bara asanaträning....

 

I Patanjalis Yoga Sutras kan man läsa att de yogis som av olika kroppsliga obekvämligheter inte kunde sitta stilla under meditation, utvecklade Hatha Yogan. Den skulle hjälpa yogin att balansera och rensa kroppen från olika gifter och obalanser från insidan. Meditation skulle hjälpa yogin att ta kontroll över sina sinnen och egot och andningsövningar skulle hjälpa till att ta kontroll över livsenergin...

 

Nu har jag hållit på med Pranayama i en hel månad varje dag och känner sådan otrolig kraft i mig av just det att det är svårt att beskriva.... Det var likadant i Indien. Pranayama är väldigt kraftfulla övningar som gör något med kroppen och sinnet.... På något sätt får man kontakt mellan kropp och själ på en annan nivå... Helt fantastiskt faktiskt, vackert och underbart och som sagt obeskrivligt... Nyttigt och välgörande för alla!

 

Suddig bild men dessa vita meditationskläder har blivit mina bästisar under den här månaden....

Jag är osäker på om jag kommer att fortsätta med asanaträningen i den utsträckning som jag gjort hittills.... Dels för att jag har skador nu men mest av allt för att jag är överrörlig i min kropp och tror inte att yoga är så bra för min överrörliga kropp, speciellt lederna :(

 

Yoga kommer jag säkert alltid att hålla på med regelbundet och jag låter den fylla mitt liv mer och mer, fast inte asanaträningen kanske.... Efter den här månaden handlar yoga för mig inte längre asanaträning utan allt det andra och de delarna tänker jag fördjupa mig i i framtiden.....

 

Fortsättning följer men nu är det God Natt och Sov Gott ♥♥♥

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

yoginis.blogg.se

Yoginis blogg handlar mest om träning och utmaningar som jag utsätter mig för i utvecklingssyfte ;)

RSS 2.0